8-22/5

Tur att vi fick några fina dagar när vi kom.

Nu har vi varit här nere i 18 dagar och det har regnat, blåst och åskat i 14 dagar. Vissa dagar regnar det precis hela dagen och inte lite heller, det enda positiva är väl att vi vet var det läcker i båten men det är svårt att åtgärda eftersom det aldrig blir torrt. En dag och efterföljande natt blåste det Yugo, den starka sydvinden. Enligt vår vindmätare var det 22 meter i byarna. Dessutom för en Yugo med sig en massa sand från Sahara, så båten var alldeles rödprickig efteråt.

Egentligen har vi inte gjort så mycket förutom att man åtgärdar något litet varje dag med båten, som man kan göra inombords.

Jan har i alla fall lagat varmvattenberedaren, det var egentligen inget fel, men värmesäkringen hade löst ut. Utmaningen var att hitta den lilla pricken man skulle trycka in för att återställa säkringen. Efter lite telefonkontakt med Tommy Källberg så hittade vi den lilla pricken. Intressant att se en vuxen karl försöka komma innanför vår motor i motorrummet, det går ganska bra att komma in men att komma ut är inte lika lätt.

Jan har även dragit om en del grova batterikablar, som har gått i en hel del kringelikrokar. Nu går dom mer direkt väg och vi har sparat några kilo.

Säsongsrestaurangen i viken skulle egentligen ha öppnat i början av maj men på grund av allt regn så öppnade den först den 20 maj. Vi var där på öppningsdagen, kom kl 18 och det satt en hel del lokalbefolkning som bara hade beställt något att dricka så vi var nog de första kunderna som beställde något att äta. Vi hade riktat in oss på hamburgare och pommes men det fanns inga pommes eftersom brännaren till fritösen hade rostat sönder under vintern. Hamburgarna var det i alla fall inga fel på. Vi beställde som sagt varsin hamburgare och först ett glas rödvin och ett glas öl men vi fick ingen räkning på drickorna bara på hamburgarna, 18,50 €, sedan beställde vi ytterligare ett glas av vin och öl och då fick vi räkning på 4,40 €. När vi skulle betala sa Jan att vi hade haft dubbelt upp med dricka så vi skulle betala mera, då kom servitrisen med sin huvudräkning fram till 17,30, så då gav Jan upp att vara snäll så dom fick 17,30 €, så det blev en billig kväll för oss.

Pop-up restaurangen i Veli Lukoran.

Ligger tvärsöver viken från vår marina.

På vägen hem till båten så började det att regna igen.

Igår skulle det enligt alla väderprognoser äntligen bli fint väder och på morgonen var det vindstilla. Vi gick upp kl 06.00 för att kunna sätta upp vårt storsegel. Efter en snabb kopp the på morgonen så började vi och efter en och halv timme var vi färdiga och då började vinden att ge sig till känna. Tyvärr när vi var färdiga och skulle dra ihop dragkedjan i bomkapellet så visade det sig att  solen gått hårt åt dragkedjan och att den måste bytas. För att ta ner bomkapellet måste vi också ta ner seglet så då kan vi lika väl vänta tills vi åker hem och laga det hemma.

Efter en mycket fin morgon och någon timme vid poolen så började det åter igen att regna och åska efter lunch. Snacka om att vi är less på vädret.

Jag ger det en vecka till sedan åker jag hem om det inte blir bättre.

Regn, regn, regn

4 reaktion på “Regn, regn, regn

• Tråkigt det där med vädret! Det betyder ju så mycket när man är ombord. Dragkedjan på kapellet är ju väsentlig så det blir bra att få det lagat innan ni åker ner nästa gång. Hoppas att vädret blir bättre, här är det varmt och skönt just nu, men det skall snart bli kallare. Gräsmattan börjar bli torr och brun. Ha det gott! Marie

• Stackars er,det låter förfärligt trist!
    Vädret här är sommar,det får man vara tacksam för,man vet aldrig hur länge det varar!
    Hörde nyss att lite svalare väder är att vänta.
    Hoppas att nästa vecka blir varm hos er!
    Kram, Lisbeth.

• Hej på er!
    Ja, här hemma har det varit tvärt om, 14 dagar sol och fyra dagar regn..
    Men håll ut, ser att ni ska få sol fram igenom, dock bara runt 20 grader ungefär som här.
    Tur att Janne är smidig och smärt så han kan åla omkring i motorrummet.
    Hoppas ni får underbara dagar framgent och kanske t.o.m kan få segla…!